Do roku 2024 vznikne celosvětově v oblasti moderních technologií 16 milionů nových pracovních míst. Více než 42 procent současných pracovních míst se výrazně změní, většina tradičních profesí se bez moderních technologií již neobejde. Dovednosti, jaké budou zaměstnavatelé vyžadovat, jsou analytika, datová věda, kybernetická bezpečnost a dále měkké dovednosti jako jsou komplexní řešení problémů, prezentace, komunikace nebo práce v týmech. Tyto nové dovednosti a schopnosti my již teď žákům naší střední školy, díky programu P-Tech předáváme! Toto jsou jedny z hlavních důvodů, proč jsme se přihlásili do vzdělávacího programu IBM, P-TECH.


P-Tech (z anglického Pathways in technology – Cesty k technologiím) vzdělávací program vznikl v roce 2011 v New Yorku, Brooklynu. Momentálně je ve 28 zemích, ve více než 240 školách má více než 600 firemních partnerů. Naše studenty zaujal natolik, že se jich letos, do první P-Tech třídy přihlásilo 26!


Studenti, kteří programem projdou, se budou lépe orientovat jak v pracovním prostředí, tak v dalším studiu na vysoké škole, ale i v životě soukromém. Během 4 let se toho naučí opravdu mnoho. Mnozí absolventi škol se s technologiemi současnosti seznamují až v práci a nejsou pro jejich používání nijak připraveni. Tyto překážky se již nyní učí překonávat v rámci vzdělávacího programu P-Tech a spoluprací s firemními partnery, což je v našem případě IBM a Bosch Diesel.

Základem programu je také seznámení žáků i učitelů s novými trendy v technologiích. V P-Tech se učí praxí a reálnými projekty. Za neúspěch se netrestá, ale naopak, hledají se cesty, kde se stala chyba, jak se z ní poučit a stavět na ní. Více než na známky ve třídě klademe důraz na věcnou a konstruktivní zpětnou vazbu.

V naší škole máme čtyři P-Tech učitele: Jana Valentová, Petr Jelínek, Karel Johanovský, Ladislav Kotrba. Jana je ten, kdo projekt za školu táhne a spolupracuje s IBM, zakladatelem projektu. Tito učitelé byli vyškoleni odborníky z IBM na daná témata a další odborné školení je teprve čeká.

Žákům P-Tech se snažíme ukázat, jak důležitá je práce v týmu a vzájemná komunikace. Učíme žáky řešit problémy komplexně a co nejlépe prodat a zužitkovat své nabyté znalosti a schopnosti. Čeká je mentoring, stínování v práci a práce na týmových projektech i seznámení se studenty v zahraničí. Budují si lepší angličtinu a tím pádem budou mít výhody na pracovním trhu.

Studenti druhých ročníků, kteří se do P-Tech přihlásili již nyní (po třech měsících) umí vytvořit Chatbota, navrhovat a tisknout ve 3D, naučili se pracovat se senzory či programovat mikrokontrolery a setkali se s několika odborníky na daná témata.

Náš partner IBM a tým P-Tech, již nyní připravuje vzdělávací sérii také pro naše učitele, například blockchain, kybernetickou bezpečnost a umělou inteligenci. Učitelé P-Tech budou postupně seznámeni s dalšímy tématy a okruhy v moderních technologiích a čeká je spousta dalších iniciativ, například setkání se zahraničními P-Tech kolegy.


Pokud máte k vzdělávacímu programu P-Tech více otázek, chtěli byste se přidat nebo se jinak zapojit, prosím, kontaktujte Moniku Kukoľ Sochorovou monika.sochorova@ibm.com, P-Tech Industry Program Manager pro Českou republiku.

V případě, že byste se rádi něčemu dalšímu přiučili, můžete se začít sebevzdělávat zde https://www.ptech.org/cs/open-p-tech/

 

Za obsah je zodpovědný: Ján Šedo

↑ Nahoru

Partneři školy

Kraj Vysočina
Robert Bosch GmbH
Svět energie
Skupina čez
P-TECH
Profesia
ICOM transport a.s.
České dráhy
Del a.s.
Škoda Auto
Mercedes-Benz
ICE Industrial Services
Kariéra Hettich
Hettich
TKZ Polná
Motorpal
oeza
festo
cz loko
Automotive Lighting
Denwel
Eberhard
Kronospan

Zřizovatel