Logo

Aktuality

Sportujeme s VŠPJ

Přidáno 16. 5. 2019

Kalendář


Webové stránky podpořil
Kraj Vysočina - Fond Vysočiny

 

Závody vodíčkových autíček 2018

Vážení čtenáři, dovolte mi, abych Vás informoval o naší účasti na třetím ročníku vytrvalostních závodů vodíkových autíček. Pro ty, kterým se nechce listovat starými příspěvky, připomenu následující fakta: Jedná se o technicky schůdný projekt bezemisní dopravy nazvaný Hydrogen Horizon, který nabízí studentům našich středních škol nahlédnout do blízké budoucnosti. Jejich úkolem je zkonstruovat funkční model vozidla poháněného tzv. vodíkovým palivovým článkem a absolvovat s ním šestihodinový závod.

Vodíkový palivový článek pracuje na opačném principu, než elektrolýza vody. Nikde se nic nespaluje, ale vodík při reakci s kyslíkem s vysokou účinností generuje elektřinu pro elektromotor. Jedinou emisí této reakce je čistá vodní pára. Vodík získáme elektrolýzou vody elektřinou z vodních, solárních a větrných elektráren. A kde získáme ten kyslík? Ten byl přece „odpadem“ při elektrolýze vody…

A teď už k našim aktivitám. Na začátku dostaneme balík součástek, který obsahuje podvozek radiem řízeného modelu auta v měřítku 1: 10 a vodíkový palivový článek. Obě části nejsou navzájem kompatibilní, takže je jen na nás, jak to všechno poskládáme dohromady. Součástí programu je i prakticky seznámit žáky s obnovitelnými zdroji elektrické energie a pořídit o tom reportáž. Když je model konečně hotov, začíná testovací a tréninková fáze.

Vycházíme z toho, že pro finální závod máme k dispozici jen limitované množství energie:

Jsou to čtyři baterie o kapacitě 3600 mAh a dvacet zásobníků na vodík pro palivový článek. Vyhraje ten, kdo během šesti hodin absolvuje nejvíc okruhů. Znamená to, že model musí ujet během závodu dráhu mnoha desítek kilometrů a že energie opravdu není nadbytek. Testy modelu se však jeví optimisticky. S jednou baterií a čtyřmi zásobníky vydržíme jezdit 1,5 hodiny.

A je tu den závodu – sobota 15. 4. 2018. Nad závody převzalo patronát ČVUT v Praze, a proto se konají ve vstupní hale fakulty stavební. Start závodu probíhá ve stylu Le Mans. Třináct vozů je šikmo seřazeno na okraji závodní dráhy a připraveno vyrazit. Odstartováno! Máme před sebou šestihodinový maratón. Držíme se někde uprostřed pořadí, šetříme energii a snažíme se neriskovat. Po 45 minutách plánovaně zastavujeme v depu a měníme vodíkové zásobníky. Po 90 minutách zásobníky i baterii. Totéž v další čtvrtině závodu. Jsme v polovině závodu, naše taktika, jak se zdá, funguje. Montujeme třetí baterii a dva nové zásobníky a vůz se znovu vydává na trať. Po několika kolech však přichází pohroma. Vůz zpomaluje a sotva dojíždí do depa. Zjišťujeme, že baterie úplně ztratila svou kapacitu. Co teď? Rozhodnutí zní: Použijeme poslední čtvrtou baterii a budeme se snažit podpořit její výkon vodíkovým článkem. Zásobníků vodíku máme zatím dostatek. Vůz znovu krouží po trati a my ve zkrácených intervalech měníme vodíkové zásobníky, aby výkon vodíkového článku byl co nejvyšší. Nastává zajímavá situace: Jsme teď na sedmém místě, ale oba soupeři před námi mají nějaké problémy a stojí v depu. Na centrálním displeji s napětím sledujeme, jak se jejich náskok snižuje. A teď jsme šestí! Co kdybychom se pokusili ještě výše? Vůz jede perfektně, naše taktika vychází, zatímco soupeř před námi stále není na trati. Závod se blíží ke konci avšak baterie je v něm už téměř tři hodiny. Útočíme na páté místo. Povedlo se a my upevňujeme svůj náskok. V cíli jsme pátí s počtem 591 ujetých kol. Náš vůz má za sebou téměř 60 ujetých kilometrů. Přitom jsme celý závod absolvovali pouze se třemi bateriemi!

Přesvědčili jsme se, že vodíkový článek k pohonu vozidla významně pomáhá a proto jsme dosáhli pro naši školu zatím nejlepšího výsledku. Vlastně ne – bylo to hlavně díky osobním schopnostem členů našeho závodního týmu, které zde musím jmenovat: Jiří Blažek, František Flesar a Marek Válal ze třídy MO3 na Polenské. Tihle žáci však budou příští rok maturovat, překročí věkový limit účasti v závodech, a proto se náš tým rozpadne. Předkládám proto výzvu všem správným klukům a holkám na naší škole: Pokud máte odvahu jít příští rok do toho, tak se mi ozvěte.

Ing. Jindřich Navrátil, pracoviště Polenská

Foto FB


Přidáno 27. 4. 2018

Poslat známému Poslat na e-mail   tisk Tisknout   ↑ Nahoru


Partneři školy
  • Kraj VysočinaRobert Bosch GmbHSkupina čez
  • ProfesiaICOM transport a.s.České dráhy
  • Del a.s.cz lokofesto
  • oezaAutomotive LightingDenwel
  • Kronospan
Kontakty
Pracoviště Legionářů 3
 tř. Legionářů 3, 586 01 Jihlava
 +420 567 574 611
 info@ssptaji.cz
Pracoviště Polenská 2
 Polenská 2, 586 01 Jihlava
 +420 567 584 306
wackova@ssptaji.cz
Pracoviště Školní 1a
 Školní 1a, 586 01 Jihlava
 +420 567 587 011
 panacek@ssptaji.cz